Heřmaničky 2013 – The Movie

22.01.2015 10:25

Film začíná rychlým sestřihem povodňových zpráv - obraz
střídá obraz velmi rychle tak, aby si divák mohl představit zkázu způsobenou
velkou vodou. Na obrazovce je často vidět středočeský kraj, rozvodněná Vltava, Labe
a další řeky. Čísla mrtvých dramaticky stoupají, stejně jako peněžní vyčíslení
škod. Následuje záběr na Mrkvu, jak říká mamce, že v okolí Heřmaniček
žádná voda není a že je tam totálně bezpečno. Zatímco Mrkva stále mluví, obraz
se změní na mapu z googlu, která se postupně přibližuje na obec
Heřmaničky. Z přibližujícího se obrazu je jasně vidět, že přímo pod hřištěm
je potok a kolem i nějaká jezera. Mrkva stále lže, jak když tiskne.

Další záběr je rychlý prostřih na Piggy, sedící na zemi
v pokojíčku s papírem a tužkou. Kamera přiblíží papír, na kterém je
vidět odhadem dvacet jmen, z toho už víc než polovina poškrtaných. Piggy
zrovna pokládá telefon a škrtá další jméno na papíře. Kolem poskakuje
pes...roztomile.  Následuje velmi rychlá
sekvence lidí kroutících hlavou a omlouvajících se buď do telefonu, nebo na FB,
popřípadě osobně. Prostřih na Piggy ležící u skoro poškrtaného papíru, kolem se
válí mokré kapesníčky a poloprázdná flaška slivky.

Stmívačka

Dramatická hudba. V popředí stojí auto a k němu se
blíží 4 lidi (Armagedon style). Elegantně nastupují.  Přes zadní sklo se obraz vycentruje na
navigačku, kde se zrovna prst řidiče potvrzuje dojezdovou destinaci
"Heřmaničky". Blízký záběr na oddechující si Piggy. Odjezd auta do zapadajícího
slunce.

Na obrazovce vyskočí nápis "o dvě a půl hodiny později".
Čtveřice staví stan, podobající se spíš chrámu sv. Víta, následuje odchod do
hospody. Rychlý sestřih panáků a piv. Ve dveřích se objevuje druhá čtveřice
mikulovčáků, která vyrazila z Brna. Radostné objetí, slzy štěstí. Zpoza
půllitru následuje otázka: co teď? Záběr na zamyšlenou tvář Drákuly. Z hlavy
jí roste komiksová bublina, kde se střídají následující obrazy: diskotéka, jiná
knajpa, stan, postel doma. U většiny vyhrává diskotéka. Prostřih na diskotéku.
Uprostřed se třepotá parta mikulovčáků, sledována asi dvacítkou lidí sedících
v boxech. Následuje tentokrát delší sestřih panáků, kterého se zúčastňuje
mnohem víc lidí. Nápadný záběr na nenápadně mizící Marcy. Tadeho taneční
kreace, Kolouškovi taneční kreace. Okraje obrazu se začínají čím dál víc
zamlžovat a stahovat se doprostřed. Nakonec zbývá pouze kolečko s jasným
obrazem uprostřed, kolem pouze seď a střídající se světlo se tmou. Nakonec
mizne i jasné kolečko.

Roztmívačka.

Kamera snímá sluncem zalitá 4 hřiště, na kterých se nepohne
ani travička. Všude ticho. Idylka. Obraz se pomalu přibližuje na malý stan,
sousedící s chrámem sv. Víta. Ticho naruší slova pronesená velmi nakřáplým
hlasem "prdelevole". Boční záběr na stan, z kterého vylézá mladík, držící
se za hlavu. Vidění světa (tím pádem i obraz) je zobrazováno očima tohoto
statečného lakrosového bojovníka. Podívá se před stan, kde vidí spacák totálně
nasáklý rosou. Podrbe se na hlavě a podívá se do stanu. Tam leží Tade, bez
karimatky, bez spacáku, jen v riflích a triku. Zakroutí hlavou (obraz se
lehce zamlží) a odchází na záchod. Kamera zůstává viset nad stany,
z kterých se začínají vynořovat podobně postižení lakrosáci. Blízký záběr
na Marci, klopící oči při otázce, kdy a s kým došla. Nezřetelná odpověď
"musím si jít zavolat" takřka zaniká v pískání rozhodčích
z vedlejšího hřiště. Obrazovka ztemní a následně přímo vprostřed vybuchnou
barevná létající písmena "První zápas - Bílý Orel". Následuje sestřih gólů
(většina ze strany Orla) a vybuchující písmena "Prohra". Záběr na zničené
ženstvo přechází plynule na další explodující písmena "Lily". Film pokračuje
relativně krátkým sestřihem gólů a nápisem "Prohra". Záběr svrchu na kolečko
oranžových dresů, poslouchající povzbudivý, nakopávající ba přímo kulervoucí
proslov kapitánky, před vrcholem tohoto turnaje - zápasem s Beruškama.
Kamera přechází na přiblížené záběry tváří všech zúčastněných. Na všech jde
vidět pekelné soustředění, naprostá oddanost kapitánčině věci a připravenost
bít se do první kapky krve. Za zvuků muziky z filmu Dobití ráje nastupují
Oranjes na hřiště. První zpomalený záběr filmu. Pája se přikrčuje do útočné
pózy, velmi blízký záběr na rukověť lakrosky, která se protáčí v Pájiných
rukou. Kamera přeskakuje na Mrkvu, která zvedá lakru na znamení připravenosti.
Následně se uhodí vyrážečkou do helmy a její chrabrý řev, který má povzbudit
spoluhráče, splývá s písknutím rozhodčího. Stále ještě zpomalený záběr.
Nahrávka, oběhnutí, gól. Na obrazovce naskakuje "1:0". Dále se pokračuje
zrychleným tempem až do vítězného konce. Závěrečné písknutí. Zpomalený záběr
Tadeho odhazujícího přilbu a ladně běžícího do náruče Bubliny. Při každém
doskočení na zem stříkají z obou kapky potu, které vytváří kolem
přibližující se dvojice duhu. S rukama rozpřaženýma se setkají ve vítězném
výskoku a v euforii se zřítí na zem. Kamera se milosrdně přesune na zbytek
týmu. Rozjasněné tváře, slzy radosti v očích, bělostné zuby lesknoucí se
na slunci. Vybuchující písmena hlásí "Výhra". Poslední zápas dne s El
Ninem je vměstnán do deseti sekund, které zakončuje nápis "Prohra".

Kamera se přesouvá před sprchu, do které vchází špinaví,
smradlavý lakrosáci a vychází čistí a voňaví noví lidé. Střih - poslední zápas
dne. All star. Po hřišti pobíhají dvě sady dresů, ale asi osm sad různě
barevných trenek. Jedny jsou i oranžové. Prolínačka. Tým sedí v hospodě.
Kamera se zaměřuje na nejhladovější členy. Dále sleduje číšníka, jak nosí jídla
na stůl a ty mizí neuvěřitelnou rychlostí. Zastaví se také u Piggy, která,
nespokojena s jídlem, nechala si svou porci odnést. Kamera sleduje sedm
večeřících a jednu čekající. Nepadne skoro ani slovo. Střih. Na stole už není
ani jeden talíř. Všichni sedí a čumí před sebe. Nepadne skoro ani slovo.
Následuje záběr, který snímá rotující kamera svrchu. Šest lidí před chrámem sv.
Víta a popíjí vínko. Smích. Kamera sleduje rozdělující se skupinku. Čtyři míří na
diskotéku, dva do stanu. Prostřih na měnící se panáky. Dvě se vrací do chrámu.
Kamera se pomalu zatmívá, ztišuje a rozostřuje. Těsně před úplným zatměním
vzbudí diváky křik "Mikuloooov, kde kurvaaa ste? Vedem vám jednu". Kamera snímá
i další půlhodinu, zuřivě mění úhly, přeskakuje z osoby na osobu, sleduje
pohyby všech zúčastněných jako policajt, snaží se uchopit podstatu věci a
přiblížit divákovi tento vskutku donquiotovský zážitek, což se jí nakonec, díky
vypětí všech sil povede. Bohužel tato část se ve výsledném filmu nikdy neobjeví
a tak je zamčena do trezoru a tam čeká na své znovuobjevení. Snad jednou někdo
přijde a řekne: mami - dívej co jsem našel. Po namáhavém výkonu se kamera
ukládá se zbytkem osazenstva ke spánku. Když už z obrazovky nezbývá skoro
nic, mihne se přes poslední zbytečky světlé plochy obrazovky nějaký stín,
spěchající do stanu. Pozorný, ale jen velmi pozorný divák by v něm mohl
poznat za svítání vrátivší se Marci. Kamera to vzdává.

Stmívačka.

Slunce. Kamera se opět snaží zprostředkovat idylický pohled
na rosou zalité hřiště, koupající se v ranním slunci. Střih. Kamera si
zasedla na nejvytíženější dvojici včerejší noci Marci a Bublinu. Sleduje je,
kamkoli se pohnou. Po cestě ke sprchám vidíme přímo do obličejů obou děvčat,
ale kamera také stíhá uhýbat na strany a přibližovat divákům potutelně se
usmívající obličeje kolem procházejících chlapců. Na obrazovce opět vybouchnou
písmena "první zápas". Tyšunky. "Prohra". Obraz se věnuje ležící a sotva
dýchající Bublině. Zoomuje až na velmi blízký záběr hlavy. Rty se pohybují.
Dají se odečíst slova: "Ježiši", "...va vole" a "taková kráva". Na obrazovce
opět vybuchují písmena "Menhirs". Kamera sleduje sólujícího chlapce a zaměřuje
se následně na znechucené výrazy jeho spoluhráček, které časem přerůstají
v opovržení. "Prohra". Stejně jako včera se i dnes kamera postaví před
sprchu. Střih. Odjíždí první auto. Loučení. Kamera se zaměřuje hlavně na
dvojici Tade Bublina. Obraz se podbarvuje sépiově a zároveň se zpomaluje.
Střídající se záběry pánských a dámských očí. Kamera se pomalu vzdaluje.
Bublina se rozbíhá. Tade také. Napřahují ruce. Střih. V pozadí odjíždí
auto, v popředí si děvče, které vidíme zezadu, utírá slzu. Kamera opouští
tento okamžik a přenáší se na hřiště, kde se hraje finále. Na objektiv začínají
padat první kapky toho pamětihodného víkendu. Konec.

Čtveřice se blíží k autu (Armagedon style). Hraje Johny
Cash - Hurt.

Auto odjíždí.

Bulo

—————

Zpět